Europees Aanbesteden is misschien niet een thema dat bij alle schoolbesturen zeer geliefd is. Daarentegen is het wel een thema waar vaak heel veel geld mee gemoeid is. Het is dan ook zaak voor het bevoegd gezag om in ieder geval kennis te hebben van de hoofdlijnen van het aanbestedingsrecht, om zo op de eerste plaats keuzes te maken die noodzakelijk zijn en daarnaast om in ieder geval in staat te zijn het traject te kunnen monitoren, ook als deskundige hulp wordt ingeschakeld.
Vandaar dat het Onderwijskantoor een training aanbiedt met als thema ‘Het aanbestedingsrecht in vogelvlucht over het onderwijs’. In deze training komen op de eerste plaats de beginselen van het aanbestedingsrecht aan de orde en de meest elementaire jurisprudentie dienaangaande. Verder wordt een inkijk gegeven in de Aanbestedingswet 2012. De opbouw van de wet, de verschillende procedures en de daarbij behorende kenmerken, voordelen en nadelen. Ook komen mogelijke onregelmatigheden aan de orde, die tijdens een aanbestedingsprocedure kunnen ontstaan. We bespreken de knelpunten met de daarbij behorende oplossingen. Verder staan we nadrukkelijk stil bij de belangrijkste aanbestedingsprocedures waar een schoolbestuur mee geconfronteerd kan worden, zoals bijvoorbeeld leermiddelen, het personeelsinformatiesysteem, het leerling informatiesysteem en de schoonmaak. Als laatste gaan we in op de rechtsbescherming voor zowel de aanbestedende dienst als de inschrijver. We lichten de positie van de Commissie van Aanbestedingsexperts toe, de mogelijkheid om klachten in te dienen door inschrijvers en natuurlijk gaan we in op een kortgedingprocedure.
De training is niet alleen bedoeld voor inkopers binnen het schoolbestuur, maar ook voor beleidsmedewerkers en juristen die in enige mate in contact kunnen komen met aanbestedingsprocedures.
Aan het einde van de training heeft u een algemeen beeld van de indeling van de Aanbestedingswet 2012, welke verschillende aanbestedingsprocedures er zijn met de voordelen en nadelen hiervan, verder bent u op de hoogte van mogelijke knelpunten die kunnen ontstaan tijdens de aanbestedingsprocedure en welke rechtsbescherming er is voor inschrijvers en voor het bevoegd gezag.
Programma
12.30 – 13.00 uur inloop, ontvangst met broodjes
13.00 – 15.00 uur lezing deel I
15.00 – 15.15 uur pauze
15.15 – 17.30 uur lezing deel II
17.30 – 18.30 uur afsluiting met borrel
* Kosten bedragen € 750,00 exclusief BTW per deelnemer, inclusief naslagwerk, lunch, koffie/thee, versnapering en borrel. Er is een speciale korting voor klanten met een mantelovereenkomst van 25%.